Googleplex

Podnikateľské legendy Sergey a Larry stavili od začiatku na kvalitné mozgy. Svojich
tvorivých pracovníkov motivujú podielom na zisku, stravou
zadarmo a ďalšími benefitmi. Sami žijú na miliardárov skromne.


Podľa časopisu Forbes je obrovská centrála Googleplex hlavným dôvodom, prečo sa táto firma umiestnila na prvú priečku v zozname top sto firiem v USA, pre ktoré sa oplatí pracovať. Veľa sa hovorí aj o náborovej stratégii zakladateľov firmy. Usilujú sa získať najkvalitnejšie mozgy z celého sveta, ktoré ich agenti nájdu na trhu práce a to aj vtedy, keď pre nich momentálne nemajú pripravené projekty na rozbehnutie. Nechcú totiž dovoliť konkurencii, aby získali tieto kvalitné pracovné sily.

„Ak chcete rásť, musíte rozmýšľať do budúcnosti,“ vraví Larry. „Keď sa vedenie spoločnosti musí neustále rozptyľovať krátkodobými cieľmi, je to rovnako nezmyselné, ako keby sa ktosi pri odtučňovačke vážil každej pol hodiny.“
Osobná angažovanosť

Na začiatku, keď mal Google nedostatok investícii, Sergey a Larry stavili na správnu kartu. Kvalitných pracovníkov nezískali výškou platu, ale tým, že ich presvedčili o budúcnosti firmy a dali im v nej menšinový podiel na zisku. Tí, čo im verili, stali sa už o päť rokov milionármi.

Takto si ľudí získali pre to, aby túžili prinášať každý deň niečo inovatívne, pozitívne a praktické pre „spoločnú“ firmu. Kľúč je teda jednoduchý - každá organizácia, ktorá tvrdí, že od zamestnancov chce inovatívny a aktívny prístup, potrebuje do svojich benefitov zapojiť aj podiely na hospodárskych výsledkoch.
Tvorivá sloboda

Jednu zo zásad spoločnosti charakterizuje Sergey Brin takto: „Každý náš zamestnanec môže raz do týždňa pracovať podľa svojich predstáv. Nie je to deň na oddych, ale možnosť na odbočenie zo stereotypu. Naši ľudia ho zvyčajne využívajú na veľmi intenzívnu prácu. Týmto dňom v nemalej miere vďačíme za nové nápady a zisky.“

Pre zamestnancov, ktorí práve pracujú na tajných alebo urgentných projektoch, sú k dispozícii osobní asistenti, ktorí im zariadia pranie špinavej bielizne, starostlivosť o deti, alebo rezervácie reštaurácií, hotelov a dovoleniek. Normálnou súčasťou kancelárií sa stali psy zamestnancov. Môžu si ich brať so sebou do práce, lebo sa pri nich cítia lepšie.

Sergey a Larry sa zhodujú v názore: "Google nie je konvenčná firma. Ak chce iných predstihnúť, musí robiť veľa veci inak ako ostatní.“
Komunizmus v stravovaní

Nielen v Googleplexe, ale aj v iných centrálach Googlu po celom svete, dostávajú zamestnanci 24 hodín stravu zadarmo. Majú ju k dispozícii po celý deň preto, lebo mnohí zvyknú pracovať vtedy, kedy im to najlepšie vyhovuje. Vo dne, či v noci. Jedlá z biopotravín pripravujú vychýrení firemní kuchári zvyčajne najatí z kvalitných reštaurácií.

Okrem toho sa zamestnanci môžu zastaviť v interných kaviarňach a baroch, kde diskutujú a pracujú na osobných počítačoch pripojených na internetovú sieť. Za symbolickú cenu v nich dostanú rozličné zdravé kulinárske špeciality. „ Nerobíme to kvôli imidžu firmy,“ vraví Larry, „ale kvôli tomu, že strava ovplyvňuje nálady, stav človeka, a tým aj jeho výkon. Takáto investícia sa firme vyplatí.“
Pokoj a pohoda

Týmto však zamestnanecký komfort nekončí. Z Mountain View sála podivuhodný pokoj, akoby to bola skôr milá dedinka a nie miesto, kde sa parí z hláv vedcov a stratégov. Googláci môžu okrem iného vo svojich priestoroch hrať plážový volejbal, stolný futbal, videohry, biliard, ping pong alebo sa len tak korčuľovať, prípadne bicyklovať v okolí. Nechýba im plaváreň, telocvične, kaderník, manikúra a masážne postele pre všetky unavené mozgy.

Sergey a Larry vedú v tomto prostredí tichý a nenápadný spôsob života. I keď patria k najbohatším ľuďom na svete, v Amerike ich pozná málokto. Len zriedka sa ukazujú na verejnosti, obliekajú sa skromne a do práce chodia vo svojich ekologických autách s hybridným pohonom alebo na bicykloch. Pravda, ak treba, využijú aj svoje súkromné lietadlo Boening 767, v ktorom môžu počas letu pohodlne pracovať i oddychovať.
Dokončenie nabudúce.