
Ak Google nemá dosť vlastných nápadov, kúpi spoločnosť,
ktorá ich má. Aby firma mohla investovať veľké sumy do
svojho rozvoja, jej zakladatelia predávajú menšie balíky akcií.
Najhodnotnejšou technologickou značkou na svete je dnes práve Google s hodnotou 66,43 miliardy amerických dolárov. Trhová hodnota firmy sa vlani napriek kríze zvýšila o vyše sto percent. Spoločnosť sa tak zaradila medzi desať najhodnotnejších firiem na svete a získala titul Podnikateľský skokan roka.
Ustavičné inovácie
Grafická hlavička vyhľadávača Google sa často obmieňa. Firma tak svojim klientom signalizuje, že jej cieľom sú ustavičné inovácie. Dosahuje ich tak, že ciele firmy spája s osobnými cieľmi zamestnancov. „Práca by mala byť výzva a výzva by mala byť zábava,“ vraví Sergey Brin.
Spomeňme aspoň zopár z mnohých nápadov, ktoré dnes považujeme za samozrejmé. Do oblasti sociológie zasiahol Google programom „Duch času“, ustavičným prieskumom verejnej mienky, ktorý sleduje najvyhľadávanejšie termíny a takto upozorňuje o čo je práve záujem. Úspech má aj server Google News, „automat na novinky“, ktorý podľa čítanosti zaraďuje správy z väčšiny spravodajských zdrojov po celom svete. Froogle (slovná hračka so slovom „frugal“, anglicky „sporivý“) zase umožnil hľadať tovar v internetových obchodoch za tie najlepšie ceny. Pribudol aj webový katalóg stránok, ktorého spoluautorom sa môže stať každý užívateľ webu, či možnosť využívať Google pomocou bezdrôtových zariadení.
Vyše sto miliónov za šťastie
Keď sa dostanete na hlavnú stránku Google, pod oknom pre vyhľadávaný výraz sú dve tlačidlá. V slovenskej verzii to je „Hľadať v Google“ a „Skúsim šťastie“. Zatiaľ čo prvá voľba vám vypíše všetky odkazy, druhá vás zavedie priamo na prvý odkaz, pričom ostatné vynechá. Kto chce teda ušetriť čas, klikne na druhú voľbu. Za ňou sa však skrývajú vysoké straty pre firmu, ktorá tak stráca možnosť zobraziť reklamu a platené odkazy. Odborníci odhadujú, že Google takto každoročne príde o 110 miliónov dolárov.
Prečo sa teda Google na „šťastie“ nevykašle? Jednoducho pre to, aby ľuďom dával tušiť, že nejde len o peniaze, ale aj o nich. Larry Page hovorí: „Vyhľadávač má rozumieť tomu, na čo sa chce človek spýtať a vrátiť mu to, čo chce.“
Nenápadná reklama
Najväčšie príjmy má Google z reklamy, ktorá sa nazýva PPC (Pay Per Click – platba za preklik), kde inzerent platí až po kliknutí na reklamu, teda až po tom, keď má záruku, že sa klient o jeho reklamu zaujíma.
Firma zaviedla zvýraznenie slov v čítanom texte, ktoré majú súvislosť s reklamou. Tak napríklad za slovom „dovolenka“ sa skrýva reklama na cestovnú kanceláriu alebo za slovom „nábytok“ reklama na nábytok. Je to veľmi jednoduchý, ale aj účinný a prevratný nápad. Klient klikne na výraz, na ktorý v tom čase častejšie myslí a má pocit, že sa z vlastnej vôle obrátil na zadávateľa reklamy. Nie ako pri agresívnych reklamách, napríklad pri vyskakovacích oknách alebo animovaných upútavkách, ktoré klienta pri čítaní vyrušujú a preto ich nervózne okamžite zatvára. Sergey Brin to komentuje: „Zarábať môžete aj bez toho, aby ste robili ľuďom zle.“
Premyslené investície
Ak Google nemá vynikajúci nápad, tak si ho kúpi. Od roku 2001 začala firma skupovať menšie začínajúce spoločnosti, čo jej prinieslo množstvo inovačných technológií. A nezostalo to len pri vyhľadávaní. Zisky Googlu boli také vysoké, že si mohol dovoliť kúpiť populárny server pre prehliadku videí na internete Youtube za 1,65 miliárd dolárov alebo za takmer dvakrát takú sumu spoločnosť DoubleClick, ktorá sa zaoberá internetovou reklamou.
Investície firma získava aj predajom akcií. Pretože je firma čoraz hodnotnejšia, akcie jej prinášajú čoraz viac. Napríklad v roku 2004 predala malý balík akcií, ktoré jej priniesli vyše dve miliardy dolárov. Tie ihneď investovala do ďalšieho rozvoja.
Najväčší predaj akcií chcú začať Sergey a Larry tohto roku. Transakcia by im pri súčasných cenách mala vyniesť 5,5 miliardy dolárov, ich väčšinový podiel v spoločnosti však po dokončení obchodu klesne zo súčasných 59 percent hlasovacích práv na 48 percent. Analytici pripomínajú, že aj keď obaja zakladatelia už nebudú mať v spoločnosti väčšinu, rozhodovanie aj tak nepustia z rúk. Ďalších 10 percent akcií totiž vlastní riaditeľ Google Eric Schmidt, takže spolu bude mať táto trojica stále v rukách 58-percentný balík.
Všetci traja zhodne tvrdia, že pri vynikajúcich cenách akcií firmy je najlepší čas budovať. Analytici sú presvedčení, že Google nebude posilňovať pozície tam, kde je už silný. Vlani v septembri kúpil americkú firmu reCaptcha, ktorá sa zameriava na ochranu pred spamom (nevyžiadanou otravnou elektronickou poštou). Teraz sa špekuluje, že by mal kúpiť firmu Akamai technologies, zaoberajúcu sa prenosom dát cez internet. Podľa analytickej spoločnosti Piper Jaffray do úvahy prichádza okolo 50 spoločností, o ktoré má Google záujem. Sergey a Larry zhodne tvrdia: „Ak nechcete v podnikaní upadať, musíte rásť.“