Zo študentov miliardár


Internetový vyhľadávač Google má za sebou fantastické úspechy. Napriek tomu, že firma nemá ešte ani dvanásť rokov, ovláda vo svojom odbore svetový trh a ustavične sa rozširuje. Zaslúžili sa o to rovnako starí a rovnako bohatí miliardári Sergey Brin a Larry Page. Obaja spolužiaci začínali z ničoho.
Oheň a voda

Sergey sa narodil roku 1973 v Moskve. Jeho rodina však o šesť rokov neskôr opustila Sovietsky zväz a presťahovala sa do USA. Obaja jeho rodičia sú významní matematici, otec dnes učí na University of Maryland, matka pracuje pre NASA. Ich syn po nich zdedil vysokú inteligenciu. S počítačom pracoval od deviatich rokov a iba za tri roky získal na prestížnych školách v USA dva vysokoškolské tituly.

Rodičia Larryho sú americkí počítačoví experti a svojho syna po prvý raz posadili k počítaču, keď mal sedem rokov. Odvtedy sa od neho nevedel odtrhnúť. Na základnej škole nosil svoje úlohy vytlačené z počítača. Učitelia od neho najprv žiadali, aby ich nosil tak ako ostatné deti napísané rukou, no potom mu dali výnimku. Na strednej škole si z kociek Lega a niekoľkých náhradných dielov zostrojil vlastnú tlačiareň.

Po skončení vysokých škôl obaja pokračovali v doktorskom štúdiu na Stanford University. Zoznámili sa, keď spolu pracovali na semestrálnom projekte v rámci doktorátu, ktorý napokon nedokončili. Dali prednosť podnikaniu, pretože v pomerne krátkom čase rozpracovali veľmi sľubný nápad na internetový vyhľadávač. „Boli sme ako v tranze,“ spomína na toto obdobie Sergey. „Napadli nás rozlične detaily riešení, o ktorých sme sa ustavične hádali. Boli sme ako oheň a voda, každý z nás si však vždy vedel napokon priznať svoju chybu. Vznikla z toho para, ktorá rozkrútila kolesá nášho spoločného podnikania.“
Sprievodca v mori informácií

V rámci doktorskej práce spoločne pracovali na vývoji programu, ktorý analyzoval štruktúru odkazov na internete. Ten bol už vtedy zavalený záplavou informácii a najväčším problémom bolo na ňom nájsť to, čo ste potrebovali. Larry si uvedomil, že aby sa dalo na sieti vystopovať to, čo človek hľadá, treba zaviesť hodnotenie obsahu stránok.

Sergey prišiel s tým, že dôležité je aj hodnotenie množstva odkazov na určitú stránku. Je totiž veľmi pravdepodobné, že stránky, ktoré obsahujú veľa odkazov, prinášajú užitočnejšie informácie ako tie, na ktorých veľa odkazov nie je. S využitím názorov miliónov užívateľov webu mohli Larry a Sergey oveľa lepšie ako dovtedy posúdiť kvalitu informácií. Tak vznikol program BackRub, ktorý zefektívňoval hľadanie tým, že analyzoval nielen obsahy stránok, ale i odkazy, ktoré k nim viedli.
Firma v garáži

Nápad si dali patentovať, ale na je jeho zavedenie do praxe mali málo peňazí. Prvú kanceláriu založil Sergey vo svojej internátnej izbe, zatiaľ čo Larry urobil doma vo svojej spálni jej technické zázemie. Obrátili sa na vtedy najúspešnejšie vyhľadávače Altavistu a Yahoo, ale tie o financovanie ich programu neprejavili záujem. Napokon získali 100 000 dolárov od Andyho Bechtolsheima, profesora Standfordskej univerzity a ďalšie peniaze až do výšky milióna dolárov si požičali od príbuzných.

Pre ich ambiciózny projekt to nebolo veľa a tak museli šetriť na nájomnom, firmu založili v októbri 1998 v garáži. Názov BackRub, ktorý má v angličtine sexuálne asociácie, vymenili za Google , ktorý označuje číslo 10 na 100. Je to nepredstaviteľne veľké číslo. Tvorcovia Googlu ho tak pomenovali, aby vystihli, že ich vyhľadávač bude pracovať v podstate s nepredstaviteľným množstvom informácií dostupných na internete.

Ich ambiciózne plány ocenil už v decembri prestížny časopis PC Magazin, ktorý vyhlásil Google za najlepší vyhľadávač roku 1998. Bol to priam bleskový úspech. Už v nasledujúcom roku sa garáž stala pre firmu tesnou a preto sa presťahovala do prenajatých kancelárií a o niekoľko mesiacov neskôr do nového sídla Googleplex v zelenom údolí severnej Kalifornie v mestečku Mountain View. V tomto malebnom prostredí majú svoje centrály takí globálni hráči ako Yahoo, Microsoft, Cisco alebo McAffee.

Sergey Brin, prezident pre technológie a Larry Page, prezident pre produkty, si to mohli dovoliť. Už v priebehu prvého roku sa hodnota ich spoločnosti zvýšila na neuveriteľných osemdesiat miliárd dolárov!